Blog 16 september 2017

Clich├ęs

Met regelmaat zoek ik leuke onderzoeken bij elkaar om deze wekelijkse rubriek te vullen. Deze week viel me heel erg op dat er veel grootschalige onderzoeken enorm grote deuren intrappen. Roken verkort ons leven. De flinke roker verliest het meest aantal jaren, de meeroker minder, maar toch ook wel wat levensjaren. Als we teveel zitten, vooral vaak langer dan 30 minuten, dan worden we sneller oud. Vroegtijdig overlijden staat vaak in verband met ongezonde eetgewoontes. Allemaal uitkomsten van onderzoeken die deze week gepubliceerd zijn. Dit zijn dus grote onderzoeken, er is veel geld uitgegeven hiervoor. Maar waren deze uitslagen niet ontzettend voorspelbaar? Ik vrees dat er nog veel van dit soort onderzoeken gedaan gaan worden, die concluderen dat slechte lifestyle invloed heeft op onze levensduur. Waarom kan er geen onderzoek gedaan worden naar hoe we mensen meer aan het bewegen krijgen? Hoe we mensen kunnen helpen gezonder te leven. Zo’n onderzoek kost ook geld, maar kan ook geld opleveren (minder medicatie, medische behandelingen etc.). We weten inmiddels toch ook allemaal wel dat roken, zitten, snacken en snoepen ongezond is?

Dit weekend gaan er gelukkig een heleboel mensen actief bezig zijn. Het is namelijk het weekend van de dam tot damloop. Vandaag wordt er rond Amsterdam en Zaandam flinke gelopen en gefietst. Vanavond wordt er in Zaandam ook nog hardgelopen. De opwarmer voor de 10 Engelse Mijl morgen van de ‘dam’ van Amsterdam naar Zaandam. Meer dan 50.000 hardlopers morgen, plus vandaag ook duizenden actievelingen. Morgen zal ik zelf ook aan de start staan van de damloop. Meer dan een half jaar heb ik getraind voor deze wedstrijd, maar toch zijn die laatste paar dagen enorm belangrijk.

Ten eerste is het natuurlijk van belang goed uitgerust te zijn voor de wedstrijd, geen al te intensieve en lange trainingen in de dagen voor de wedstrijd. Ik kies hier tenminste niet voor. Wedstrijdvoorbereidingen verschillen nogal per sporter, maar mijn voorbereiding is als volgt. De 3 dagen voor de wedstrijd zorg ik voor veel rust. Alleen (vandaag) de dag voor de wedstrijd ren ik een rustige 5 km, op een lekker ontspannen tempo. Ik zorg deze 3 dagen dat ik voldoende slaap krijg. Mijn streven is altijd 8-9 uur slaap per nacht, maar ik probeer nu zeker de 9 uur te halen. Een goede diepe slaap geeft rust en herstel aan het lichaam, voor iedereen heel belangrijk, maar dus zeker ook voor sporters die willen pieken.

Niet te vergeten, goed eten is ook enorm belangrijk. De week voor een wedstrijd, zeker een belangrijke, start ik al met een voornemen om nagenoeg alle vormen van suiker en toegevoegde suikers te voorkomen. Ik probeer ook iets minder vlees te eten dan normaal, concreet heb ik deze week woensdag en vandaag geen vlees gegeten. Vandaag, de dag ervoor, kies ik er zelfs voor om alle vormen van dierlijke producten te vermijden. Dierlijke producten kosten ons lichaam meer energie om te verteren. Ik wil deze 24 uur niet dat mijn lichaam overbodig veel energie kwijt is aan het verteren van mijn voeding. Dat betekent vandaag veel groente, noten, zaden en fruit. Vanavond bereid ik een lekkere nasischotel met tempeh (ter vervanging van kip), tevens een gefermenteerd product wat goed is voor de samenstelling van de darmbacteri├źn. Ik doe er wel wat (zilvervlies)rijst bij, maar vooral veel groente (prei, paprika, champignons en courgette). Kroepoek bij de nasi vind ik erg lekker, maar sla ik vandaag over, kroepoek bevat veel suiker en slechte vetten (vaak door het frituren in zonnebloemolie).

Dan morgen nog het ontbijt. Dat wordt een licht verteerbaar maal. Het zal bestaan uit wat fruit en een bakje met aardbeien, noten en zaden. Vooral niet teveel noten, want deze bevatten veel vet. Vet verteren duurt wat langer, dat is niet handig voor het hardlopen. Tegen de tijd dat ik ga hardlopen moet mijn maaginhoud zo goed als leeg zijn. Daarom neem ik 15 minuten voor de start vaak nog een banaan. Deze kan toch nog wat koolhydraten afgeven en verteerd snel.

Kortom, ik ga zo heerlijk eten, ik ga straks op tijd naar bed en morgen sta ik hopelijk fris en fruitig aan de start!

Fijn weekend! En een ieder die morgen meeloopt, succes!

Richard Wuisman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *