Blog 20 oktober 2016

Te weinig tijd

Als fysiotherapeut loop je soms tegen kleine problemen aan. Je probeert mensen te helpen herstellen van hun klachten. Per behandeling heb je ongeveer 30 minuten om iemand te helpen. De overige 167 en een half uur in de week, zal de patiënt zelf moeten proberen het herstel te stimuleren. Echter, dat gebeurt vaak niet. Een hoop mensen roken (nog steeds), eten niet goed en vooral, bewegen te weinig!

Ik geef vaak huiswerkoefeningen mee, om het herstel te stimuleren. Dat kunnen rekoefeningen zijn tegen de spierspanning, mobiliserende oefeningen om gewrichten soepeler te maken of spierkrachtoefeningen om spieren te versterken.

Rekoefeningen zijn vaak niet al te ingewikkeld en vaak te combineren met simpele werkzaamheden (bijvoorbeeld achter de pc). Mobiliserende oefeningen zijn vaak al wat ingewikkelder, maar kosten meestal niet heel veel tijd. Vaak zijn dit ook hele prettige oefeningen, dus willen mensen deze graag doen, want daarna voelt het meestal soepeler.

Krachtoefeningen dat is nog wel eens een ander verhaal. Soms zijn het oefeningen voor een specifieke spier, bij een specifieke blessure. Zeker bij sporters komt dit voor, en sporters zijn meestal erg trouw met oefeningen. Dus dat is ook geen probleem.

Het probleem zit hem meer bij de mensen die te weinig bewegen. Soms geeft ik oefeningen mee, voor een regio van het lichaam, dus meerdere spiergroepen tegelijk. Dit doe ik als ik vind dat iemand, simpelweg niet fit is en klachten heeft. Dit zijn dus vaak mensen die niet meer bewegen dan noodzakelijk, overal de auto voor pakken, niet goed eten, veel zitten en niet sporten. Ik generaliseer nu natuurlijk enorm, maar ik denk dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.

Deze groep mensen lijkt vaak niet de moeite op te willen brengen meer te willen bewegen, of oefeningen te doen. Eigenlijk is het gek. Mensen hebben ergens last van, maar willen er dan niet een beetje extra moeite voor doen om er vanaf te komen. Ik leg ook uit waar de oefeningen voor zijn en mensen begrijpen dit ook. Soms krijg ik dan nog als tegenargument; voorheen had ik deze klachten ook niet en toen deed ik ook geen oefeningen!

Als we er niks aan doen, worden we gewoon minder fit, en dat gaat best snel. Daarnaast worden we ook ouder, waardoor ons herstel minder snel gaat. Willen we snel oud worden? Zo ja? Ook prima, maar moeten we dan ook niet accepteren dat we dan kwaaltjes krijgen?

Hoe lang duurt het om dit soort krachtoefeningen te doen? Laten we uitgaan van  3 verschillende oefeningen, 3 series per oefeningen van 15 herhalingen. Wanneer goed uitgevoerd, zou één keer per dag misschien al voldoende zijn. Dit is te doen binnen 10 minuten. Dat is dagelijks toch te doen? 10 minuten om ons beter te voelen? Lijkt mij een kleine investering.

Alvast fijn weekend!

Richard Wuisman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *