Blog 28 juli 2016

Blessure herstel

Met sporten is er altijd een risico op een blessure. Als je netjes opbouwt volgens een schema, of onder begeleiding, dan is die kans natuurlijk een stuk kleiner. Zo zijn er meer factoren die daar van invloed op zijn en waar je rekening mee kan houden. In principe houd ik daar ook rekening mee, maar helaas, toch raakte ik onlangs geblesseerd.

Ik loop regelmatig hardloopwedstrijden en ik train veel. Eind juni had ik een halve marathon, na een behoorlijk drukke periode (de dag ervoor had ik nog mijn eerste jaars examen osteopathie). De wedstrijd heb ik goed uit kunnen lopen en na afloop mocht ik zelfs op het podium staan. Altijd leuk. Op dat moment was er nog niks aan de hand. Twee dagen later ging ik weer rustig trainen en dit ging niet en nog twee dagen later was mijn enkel dik. Ondanks dat ik me goed had voorbereid, waren waarschijnlijk de drukte en de op de nominatie voor vervanging staande schoenen toch reden om een blessure op te lopen.

De meeste sporters willen niet graag rust nemen, ook niet als ze geblesseerd zijn. Ik dus ook niet. Echter, het moest nu wel. Wat doet het lichaam als het goed is tijdens een blessure? Het lichaam probeert te herstellen. Er ontstaat een ontsteking (dit is dus heel goed) met mogelijk zwelling, na deze fase kan het letsel dat ontstaan is gerepareerd worden. Afhankelijk van het letsel kan dit een week tot een aantal weken duren. Bij een volledig afgescheurde spier, pees, kapselband, bot gaat dit echter niet. In de meeste gevallen is hier geen sprake van. Na deze reparatiefase, moet je eigenlijk weer in staat zijn te kunnen sporten.

Uiteindelijk heb ik twee weken rust genomen, kortom, niet hardgelopen. Een paar keer wel op de hometrainer gezeten om in conditie te blijven, maar vooral ben ik ook gezond blijven eten. Ik wilde ervoor zorgen dat mijn lichaam voldoende bouwstoffen binnen kreeg om te kunnen repareren. Misschien at ik wel iets teveel, want ik kwam een paar kilo aan, of kwam dit omdat ik niet meer 6 keer in de week hardliep? Ik vond het niet erg en veel belangrijker was voor mij het binnenkrijgen van voedingsstoffen.

Na 2 weken ben ik eindelijk weer met een eerste rondje begonnen. Dat was best even onwennig. In mijn theorie moest het kunnen. De zwelling was nog niet helemaal volledig weg, maar toch zeker voor 90%. En…het ging ook. Geen nareactie, sterker nog, de dag erna was de zwelling volledig weg. Conditioneel was ik natuurlijk wat achteruit gegaan, maar de blessure was volledig genezen. Ik ben meteen begonnen met mijn schema voor de dam tot damloop. Dat betekent 6-7 keer trainen per week. Ik heb inmiddels in 10 dagen 9 trainingen achter de rug en nergens last van.

Wat wil ik met dit stuk zeggen? Als je goed voor jezelf zorgt, gezond eet (voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen door vooral ook te kiezen voor onbewerkte voeding), de natuur zijn gang laat gaan (ik ben dus ook niet gaan koelen tegen de zwelling en heb ook geen smeersels gebruikt), dan kan een blessure optimaal herstellen! Snel herstellen kan dus zeker.

Werkt dit altijd zo? Nee, helaas niet. dit geldt meer voor letsels die een duidelijke aanleiding hebben. Een keer overbelast, een verkeerde beweging etc.

Veel andere blessures ontstaan sluimerend. Voor dit soort letsels gelden andere wetten en daar wil ik volgende week dan ook dieper op ingaan.

Alvast iedereen goed weekend!

Richard Wuisman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *