Blog 4 februari 2018

Simpel

Was alles maar simpel in het leven. Dat is het echter niet. Een blog schrijven vind ik zeker ook niet simpel. Tijd hebben om een blog te schrijven al helemaal niet. Ik heb het steeds drukker in mijn fysiotherapiepraktijk, terwijl mijn studie ook veel van mijn tijd vraagt. Dit heeft tot gevolg dat de tijd om te schrijven, al doe ik dat nog zo graag, erg beperkt wordt. Mijn studie duurt nog anderhalf jaar en waarschijnlijk zal ik die gehele tijd er niet aan toe komen om wekelijks te schrijven. Na mijn studie zal ik hopelijk meer tijd hebben om te schrijven en wil ik (eindelijk) een heel concept uitschrijven. Daar heb ik enorm veel zin in, maar first things first. Wat ik wel ga doen is, alle informatie pagina’s op oog voor balans invulling geven. Alle vitamines zijn beschreven, bijna alle mineralen en binnenkort begin ik ook met de sporenelementen (die zeer belangrijk voor ons lichaam zijn).

Om terug te komen op het woord simpel. Gezond leven kan heel simpel zijn. Echter, we maken het vaak veel te moeilijk. Ik wil u vandaag nog even een kleine handvatting geven om een stukje extra inzicht te krijgen in uw voeding. Het is al vaker voorbij gekomen in mijn blogs, calorie├źn tellen is echt zonde van de tijd. Alleen kijken naar eiwitten, vetten en koolhydraten is ook erg kortzichtig, maar er is iets wat wel belangrijk is. In de (oer)tijd is ons lichaam ontwikkeld. Het is ontwikkeld in een tijd dat eigenlijk eiwitten, vetten en koolhydraten in redelijk gelijke mate aanwezig waren in de natuur. Het voedingscentrum houdt nog steeds 50% koolhydraten aan als maatstaf van onze totale inname. Ik vrees dat dit vreselijk achterhaald is. Misschien komt dit mede omdat unilever meer verdient aan koolhydraten dan aan de andere bouwstoffen.

Veel mensen doen tegenwoordig een koolhydraatarm dieet. Iedereen die ik spreek die dit doet, valt af en voelt zich ook goed! Hoe anders is dit als we vetten of eiwitten uit ons dieet gaan halen. Ons lichaam functioneert prima zonder al die hopen koolhydraten (suikers). Kortom, een mooi en simpel streven is om dagelijks een gelijke verhouding vetten, koolhydraten en eiwitten aan te houden (allen rond de 33 % van onze totale voeding). Hier zijn makkelijke manieren voor om dit uit te vinden. Er zijn een hoop sites die dit eenvoudig kunnen bereken. Zelf vind ik de volgende site/app handig werken: MyFitnessPal (https://www.myfitnesspal.com/nl).

Ik heb zelf ook even een gemiddelde dag met eten voor mezelf ingevuld en dat bleek ook meteen een mooi voorbeeld:

Screenshot_20180204-210024

Alles tussen de 30 en de 35 procent. Als dat ongeveer elke dag lukt, bent u al een heel eind op weg. Natuurlijk is dit niet alles. Het gaat natuurlijk ook om de kwaliteit van voeding. Frituur zorgt voor extra vetten, maar natuurlijk niet de goede vetten. Iets wat lastiger is, is bijhouden van de inname van vitaminen en mineralen. Zonder bouwstoffen (eiwitten, vetten en koolhydraten) kunnen we absoluut niet leven, maar zonder vitaminen en mineralen kunnen we absoluut niet in gezondheid leven. Deze stoffen zijn het meest te vinden in alles dat de natuur ons gegeven heeft. Denk daarbij aan fruit en groente, maar ook alle denkbare zaden, pitten en noten (die eetbaar zijn). En niet te vergeten eieren bevatten ook veel vitaminen en mineralen.

Hopelijk is dit weer een tip in de goede richting. Mocht u vragen hebben de komende tijd. Mailen mag altijd naar richard@oogvoorbalans.nl

Fijne week!

Richard Wuisman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *