Blog van de week

Broodnodig

Brood is nodig in Nederland. Althans, dat lijkt de landelijke boodschap te zijn. Er wordt minder brood verkocht en om brood weer te promoten wordt een groot onderzoek gedaan. Dit onderzoek moet voor eens en altijd duidelijk maken of brood wel of niet gezond is. Er wordt maar liefst 1,5 miljoen euro (belastinggeld) gebruikt om dit onderzoek uit te voeren. Het onderzoek gaat geleid worden door de man in het filmpje van het kenniscentrum suiker. Het filmpje dat ik een aantal maanden geleden besprak en dat behoorlijk amateuristisch en lachwekkend overkwam. Deze man is een grote promotor van brood. Verder zal ook nog het Nederlands Bakkerij Centrum meewerken.

Ik denk dat het al duidelijk is. De net besproken uitvoerders van het onderzoek hebben er alleen belang bij als de uitkomsten positief zijn. Het onderzoek is dus al niet onafhankelijk en zal hoe dan ook eindigen met een aanbeveling voor brood. Dat de economie wel vaart bij de verkoop van brood is misschien zo, maar dat hoeft toch geen reden te zijn om afhankelijk onderzoek uit te laten voeren? Ik vind het zonde en zal daarom met mijn eigen kijk de voor- en nadelen van brood bespreken.

Natuurlijk heb ik ook een mening over brood, maar desondanks zal ik proberen objectief te blijven. Ik eet zelf hooguit 2 keer per week brood bij een maaltijd (de hele maaltijd bij mij geen broodmaaltijd zijn, maar iets dat ik erbij eet). Ik kies liever voor voeding die meer voedingsstoffen bevat en probeer de hoeveelheid gluten in mijn voeding te limiteren. Gluten mijd ik dus niet volledig, voor de duidelijkheid. Gluten zijn voor veel mensen de reden brood te mijden of op over te stappen op glutenvrij brood. Bij een echte glutenallergie (coeliakie) zal brood eten altijd klachten geven. Een hoop mensen blijken ook in meer of mindere mate glutengevoelig te zijn. Deze mensen zullen van veel gluten eten kleine klachten krijgen of zich minder energiek voelen. Dit mag dan wellicht een nadeel van brood genoemd worden.

Wat zit er nog meer in brood? In brood zitten vooral veel koolhydraten. In gewoon wit en bruin brood zitten behoorlijk veel koolhydraten die snel opgenomen worden en hoog scoren op de Glycemische Index (de bloedsuikerspiegel stijgt snel). De meer volkoren soorten of roggebrood bijvoorbeeld laten de bloedsuikerspiegel veel minder snel stijgen en bevatten meer vezels (die goed voor ons zijn). In volkorenbrood zit alleen ook fytinezuur. Dit zuur is niet slecht voor ons maar bind zich aan mineralen zoals calcium, ijzer en zink. Hierdoor kunnen we deze stoffen ook niet opnemen in ons lichaam.

Andere stoffen in brood zijn een aantal B-vitamines (in kleine hoeveelheden) en een aantal mineralen. Vooral natrium (waar we genoeg van binnenkrijgen in Nederland), magnesium (waar veel mensen tekort aan hebben) en jodium (waar ook veel mensen een tekort van hebben en bakkers toevoegen aan brood). Zuurdesembrood scoort misschien wat lager in hoeveelheid vitamines, maar scoort ook lager in koolhydraten. Dit zou wat mij betreft het meest gezonde brood genoemd kunnen worden. Een superfood valt het absoluut niet te noemen. Daarvoor zitten er teveel koolhydraten in (of te weinig eiwitten en goede vetten). In combinatie met andere voedingsrijke producten (groente, fruit, eieren etc) kan brood een onderdeel zijn van een goede maaltijd. Vanwege de hoeveelheid koolhydraten (suikers) en de gluten zou ik het niet dagelijks aanraden, maar 3 of 4 keer per week als onderdeel van een maaltijd kan geen kwaad en is zeker niet ongezond. Brood eten om de gezondheid te bevorderen, daar kan ik op dit moment echt niet achter staan.

Goed weekend!

Richard Wuisman.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *