Calcium

Wat is calcium?
Volgens mij is calcium het meest bekende mineraal. Veel mensen denken bij een tekort aan calcium meteen aan problemen als botontkalking. Het meeste calcium in ons lichaam wordt ook opgeslagen in onze botten. Wist u trouwens dat botontkalking in de westerse wereld veel vaker voorkomt dan in andere delen van de wereld? We worden vaak aangeraden om melk en zuivelproducten te drinken/eten. Juist in de landen waar de meeste zuivel wordt geconsumeerd, komt botontkalking het meest voor. Vooral zuivel en vlees zorgen ervoor dat er calcium uit de botten vrijgemaakt wordt. Iets wat we eigenlijk niet willen.

Soms denken mensen ook nog wel eens dat een teveel aan calcium zorgt voor kalkvorming in het lichaam (vooral in de schouder en de wervelkolom komt dit veel voor). Dit heeft vaak een andere oorzaak, hoewel die vaak niet eens te bepalen is. Eén van de theorieën is dat een teveel aan (synthetische) vitamine D2 dit kan veroorzaken. Een teveel aan eiwitten zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Functie van calcium:

  • Opbouw en vorming van de botten
  • Bloedstolling
  • Genezing van wonden
  • De prikkeloverdracht in ons zenuwstelsel
  • Productie van enzymen en hormonen voor ons verteringsstelsel, de energiehuishouding en de vetomzetting
  • Ontzuren van het lichaam
  • Helpen bij het aanspannen van spieren
  • Bloeddruk (nierfunctie)

Een tekort geeft:

  • Botontkalking (osteoporose) en andere botaandoeningen
  • Verminderde bloedstolling
  • Kramp en spiertrillingen
  • Kans op nierstenen
  • Tandbederf
  • Hoge bloeddruk
  • Vergeetachtig
  • Hartritmestoornissen

Zit vooral in:

  • Zuivel
  • Sesamzaad (ongepeld)
  • Maanzaad
  • Chiazaad
  • Lijnzaad

En ook in:

  • Broccoli
  • Spinazie
  • Rucola sla
  • Chinese kool
  • Postelein

Werkt samen met:
Voor de opname van calcium in de dunne darm is voldoende vitamine K2 nodig. Calcium werkt in het lichaam ook beter met voldoende vitamine D en voldoende eiwitten.

Supplement:
Calcium zit in veel supplementen en er worden allerlei verbinden gemaakt. De best opneembare verbindingen zijn ‘organische’ verbinden zoals: calciumbisglycinaat (de beste), calciumcitraat en calciumgluconaat. Calciumcarbonaat wordt ook veel gebruikt (goedkoop?), maar wordt niet goed opgenomen in het lichaam.

ADH:
1 gram calcium

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *