Etiket van de week 17 juli 2017

Pizzabodems:

Gisteren gingen we zelf pizza eten. Een pizza beleg ik altijd zelf, want de kant en klare pizza’s bevatten me veel te weinig voedingsstoffen. Inmiddels is ook bij supermarkten duidelijk dat er ook winst te behalen valt met pizzabodems die gemaakt worden van groente. Geproefd heb ik ze zelf nog niet, maar ik moest wel even op het etiket kijken. Of het nou een verbetering is, vond ik moeilijk in te schatten, dus vandaag maar een uitgebreidere analyse. Ik vergelijk dan ook de gewone pizzabodems met die van bloemkool- en courgettebodem.

Bloemkoolbodem:

Tarwebloem, gepureerde bloemkool (39%), gist, water, rijstemeel, koolzaadolie, zout, zonnebloemolie, conserveermiddel (E281)

Courgettebodem:

Tarwebloem, courgette, gist, water, rijstemeel, koolzaadolie, zout, zonnebloemolie, conserveermiddel (E281)

Gewone pizzabodem:

Tarwebloem, water, olijfolie, durum tarwemeel, gist, zout, dieetzout (kaliumchloride), natuurlijke aroma´s

Grotendeels komen dezelfde ingrediënten terug, de tarwebloem, gist, zout, meel en olie. Het grootste deel van zo’n pizzabodem is natuurlijk ook niets anders dan koolhydraat. De groentebodems bestaan echter nog steeds voor het grootste deel uit tarwebloem. Dit zou ik als consument niet verwachten als er groot courgette-/bloemkoolbodem staat, dus hier is wel wat sprake van misleiding. De bodems bestaan voor ongeveer 40% uit bloemkool of courgette, op zich natuurlijk beter dan tarwebloem. Uiteraard is zo’n bodem behoorlijk bewerkt, dus veel voedingsstoffen zullen er niet in de bodem zitten.

Volgens de verpakking moeten de groentebodems 25% minder koolhydraten bevatten dan de gewone bodems. Wat dat betreft doen de bodems het keurig. Zowel de bloemkool- als de courgettebodem bevat 38 gram koolhydraat per 100 gram. De gewone bodem 52 gram. De bodems bevatten daarnaast nog wel behoorlijk wat zout, 0,6 gram per 100 gram in de groentebodems, 1 gram bij de gewone bodem. De gewone bodem is totaal 200 gram, dus dat is per pizza 2 gram zout. Dat is best veel. Als we kijken naar de vetten, dan valt de 8 gram in de gewone bodem erg op, de andere bevatten slechts 2,4 gram. Het zijn bewerkte vetten (die hebben we niet nodig), dus dit is ook in het voordeel van de groentebodems. Tot slot, de eiwitten zitten in beide bodems, 7 gram in de groente, 8 gram in de gewone. Dit ontloopt elkaar dus niet veel.

Zo zijn alles bij elkaar de groentebodems er een stuk beter uit gekomen dan de gewone bodem. Vooral de hoeveelheid koolhydraten scheelt flink in het voordeel van de groentebodems. Tevens zijn ze wat kleiner (dus dat betekent nog minder koolhydraten) en bevatten minder slechte vetten én minder zout. Er zou wat mij betreft wel wat meer groente in de bodems verwerkt mogen worden, maar dit is absoluut een verbetering ten opzichte van een gewone bodem. Nog beter: zelf een bodem maken van bloemkool of courgette. Wel een hoop werk, maar misschien ook nog lekkerder.

Fijne week!

Richard Wuisman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *