Etiket van de week 23 januari 2017

So Good Protein Bar

Een reep die ik onlangs voorbij zag gaan op mijn opleiding. Een studiegenoot van mij die veel in de sportschool zit at hem en toevallig of niet, een week later zag ik mijn eigen sportschool deze reep in de repenmachine staan. Dat eiwitten (proteïne) belangrijk zijn voor de krachtsporters is duidelijk. Door goed te trainen op kracht maak je de spieren iets kapot en door enzymen met eiwitten wordt dit herstelt en sterker gemaakt. Welke eiwitten we binnen krijgen is wel belangrijk, ook voor iedereen die niet aan krachtsport doet. De So Good is er in 4 varianten, maar grappig genoeg lijken de ingrediënten nagenoeg hetzelfde. Daarom wordt het vandaag een overzichtelijk stukje ingrediënten:

witte chocolade 30% (suiker, cacaoboter,  melkpoeder, emulgator: E322, aroma), wei-eiwitconcentraat, glucosesiroop, fructosesiroop, kokosvlokken 8%, gelatine, pindanoten 7%, glycerine, kokosnootolie, emulga- tor: E322, verdikkingsmiddel: E464, sprayroompoeder, aroma

Ik vond het best verrassend dat witte chocolade het eerste ingrediënt was van een proteïnereep. Laten we eerst naar de eiwitten kijken, die komen voort uit wei-eiwitconcentraat. Wei- of whey-eiwitten zijn eiwitten uit dierlijke bron. Deze worden uit melk gewonnen. Het mooie van whey-eiwitten is, is dat de verhouding aminozuren (eiwitdeeltjes) goed overeenkomt met wat wij als mensen nodig hebben. Ik kies zelf niet voor whey, maar de keuze snap ik goed. Maar dan…..dan wordt het wat erger. Er zit wat kokos en pinda in voor de smaak, maar dan houdt het echt wel op met geschikte ingrediënten.

Er zit erg veel suiker in, meerdere e-nummers, sprayroompoeder, aroma’s en geraffineerde vetten. Suiker met een hoop chemische hoogstandjes dus. Rondom het sporten creëren we al een stress situatie voor het lichaam (acute stress is hartstikke goed voor ons), dan heeft het lichaam juist behoefte aan voedingsstoffen. Met deze repen zetten we het lichaam op een niet nuttige manier onder nog meer stress. Zonde van de training!

De reep (60 gram) bevat 18 gram eiwit, wat een mooie hoeveelheid is. Daarnaast 10 gram vet (verzadigd en geraffineerd) en 23,6 gram koolhydraten (waarvan 16,4 gram suikers, persoonlijk vind ik het 23,6 gram, wat overigens meer dan 5 suikerklontjes is per reep). Met dit vet en deze suikers kan het lichaam weinig en zal onze reserves aanboren om te verwerken.

Nou, ze zouden wat mij betreft de merknaam kunnen veranderen in Not So Good. De krachtsporters zou ik toch willen aanraden wat meer eieren te eten op trainingsdagen, en dan vooral met eigeel (waar hele nuttige voedingsstoffen in zitten)!

Fijne week!

Richard Wuisman.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *