Etiket van de week 27 maart 2017

Skyr

Sinds inmiddels enkele jaren staat dit product in het zuivelschap. In de reclames wordt altijd ingegaan op de hoeveelheid eiwit in skyr en daarnaast op de natuurlijke ingrediënten die er in zitten (zoals Arla in alle producten doet). In het verleden heb ik ook wel eens een bakje gehaald en bepaalde smaken zijn erg lekker. Door de eiwitten is het niet bepaald luchtig te noemen, het vult behoorlijk. Dan is nog de vraag, vult het op de goede manier? We gaan 3 smaken bekijken:

Naturel:

Magere yoghurt

Bosvruchten:

Magere yoghurt, 8,5% fruit (2,2% aardbei, 1,8% rode bes, 1,7% rode bosbes, 1,4% kers, 1,4% bosbes), suiker, maïszetmeel, citroensap, natuurlijk aroma

Framboos cranberry:

Magere yoghurt, 5,1% framboos, suiker, 3,4% cranberry, maïszetmeel, natuurlijk aroma, citroensap

Wat meteen wel bijzonder is, is de korte lijst van ingrediënten in de naturel smaak. Er zit dus alleen (bewerkte) magere yoghurt in. De bosvruchten en framboos zijn wat uitgebreider. Beide bevatten suikers (suiker, maiszetmeel) en natuurlijk aroma. Daarnaast nog het fruit dat erin is verwerkt. Verder dus geen gekke ingrediënten.

Dan gaan we de voedingswaardes bekijken. Geen van de smaken bevat vet. Geen gram. Dit geeft al aan hoe flink bewerkt de yoghurt is. De 2 fruitsmaken hebben ruim 9 gram eiwit per 100 gram en de naturel smaak zelfs 11 gram. Dat zijn flinke hoeveelheden. De naturel smaak bevat 4 gram koolhydraat (de lactose vanuit de melk). De fruitsmaken bevatten veel meer suiker, rond de 9 gram koolhydraten (en daarmee 8,5 gram suiker). Dat zijn toch weer 2 suikerklontjes per 100 gram (en ik denk dat de portiegrootte meestal toch wat hoger ligt dan dat).

Vergeleken met andere toetjes valt de hoeveelheid suiker best nog mee. Het is wel goed te beseffen dat de yoghurt behoorlijk verarmt is door het verwijderen van de vetten. Voor de houdbaarheid is er natuurlijk nog meer bewerkt, waardoor ook een deel van de eiwitten niet meer optimaal opgenomen zullen worden. De naturel smaak is dan de meest ‘gezonde’ keuze, omdat daar de minste suiker in zit. Vult het daarmee op de goede manier? Naar mijn idee niet, want daar horen ook goede vetten en voedingsvezel bij, die ontbreken dus beide in skyr. Een optie is aan de naturel skyr nog wat toe te voegen zoals bijvoorbeeld noten, chiazaad, lijnzaad en voor de smaak wat fruit.

Fijne week!

Richard Wuisman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *