Etiket van de week 6 maart 2017

De vegetarische slager

Steeds meer mensen eten vegetarisch en dat er markt voor is bewijst de vegetarische slager. Hij had het zo druk, dat hij het niet meer kon bolwerken en werkt inmiddels samen met unilever. Ik hoop dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van de producten. Een topproduct zou voor mij als niet-vegetariër een reden kunnen zijn soms mijn stukje vlees te laten staan. Vandaag bekijk ik 2 producten van de vegetarische slager; de gerookte speckjes en de kipstuckjes (ja, dit is de juiste spelling).

De gerookte speckjes:

63% SOJA STRUCTUUR (water, SOJA-EIWIT, TARWE-EIWIT), palmolie, VRIJE-UITLOOPKIPPENEI-EIWIT, zetmeel (o.a. TARWE), kruiden en specerijen , zout, natuurlijk aroma (EI), MELKEIWIT, kleurstoffen: paprika-extract en anthocyanen, dextrose , rookaroma, voedingszuur: citroenzuur, ijzer, vitamine b12

De slager blijkt als bron van eiwitten vooral te kiezen voor soja. Deze is niet gemanipuleerd, wat ik prettig vind. Over palmolie is er ook afgelopen jaar veel in de media geweest, vooral over de manier waarop het gewonnen wordt. Daar wil ik nu niet op ingaan, maar zodra het in dit soort producten is verwerkt is het geraffineerd en gaan de goede vetten verloren. Helaas moest er nog wat suiker in (zetmeel, dextrose). Met de kleurstoffen kan ik wel leven, de aroma’s wat minder, vooral het rookaroma vind ik een bijzondere (we roken het niet, dus we geven het een rooksmaak?). Graag had ik nog geweten op welke manier ijzer in het product is verwerkt (is het opneembaar?) en de vitamine B12 is de synthetische cyanocobalamine.

De kipstuckjes:

88% SOJA structuur (water, SOJA-EIWIT CONCENTRAAT), uien-extract, zonnebloemolie, natuurlijke aroma’s

Deze lijst is een stuk korter. Weer gaat de slager voor de soja. Soja is er niet om dagelijks te eten, een keertje kan geen kwaad. Tenzij de soja gefermenteerd is, dat is supergezond (ook wel bekend als ‘natto’). De zonnebloemolie geeft ons helaas de verkeerde vetten en de aroma’s zitten er voor de smaak ook in.

Vooral de kipstuckjes bevatten een flinke portie eiwitten, de speckjes iets minder (20 om 16 gram per 100 gram). De speckjes bevatten net als echt spek veel vet, maar liefst 20 gram per 100 gram. Dit is dus allemaal geraffineerd en ontstekingsbevorderend! De kipstuckjes zijn een stuk milder met 4,4 gram. Qua koolhydraten scoren beide erg goed, slechts 5 gram. De kipstuckjes bevatten verder nog veel voedingsvezels, 7,6 gram per 100 gram. Tot slot scoren beide producten nog erg goed op het zoutgehalte, in die zin, er zit erg veel in. De kipstuckjes 1,9 gram per 100 gram, de speckstukjes 3,8 gram! De hele verpakking is 125 gram, dat is dus 5 gram zout per portie! Dat is ongeveer de dagelijkse hoeveelheid!

Ik zou zeggen, een keertje kipstuckjes eten kan geen kwaad, de speckjes wordt een ander verhaal. Als ik dan zie dat er voor 125 gram 3,49 euro gerekend wordt, dan is het een absolute afrader. Er zijn betere alternatieven!

Fijne week!

Richard Wuisman.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *