Zink

Wat is zink?
Bij het sporenelement zink, moet ik altijd denken aan zinkzalf. Een bekende toepassing van het mineraal zink. Het zegt ook meteen iets over de werking van zink in het lichaam. De zinkzalf is er voor wondheling en dat is dus iets waar zink een prominente rol in speelt. Niet alleen voor beschadigde huidcellen, maar alle cellen in het lichaam. Zink is een onderdeel van een heleboel enzymen, die we niet alleen hebben voor het herstel.

Functie van zink:

  • Nodig voor de stofwisseling (van eiwitten, vetten en koolhydraten)
  • Reparatie van eiwitten (aminozuren) in het lichaam (o.a. DNA)
  • Wondheling
  • Zink is een katalysator voor meer dan 100 enzymen
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Ontwikkeling van geslachtsorganen
  • Antioxidant
  • Belangrijk voor de alvleesklier voor de regulering van insuline

Een tekort geeft:

  • Verminderd smaakvermogen
  • Infecties
  • Striemen op de huid (in het bindweefsel)
  • Vertraagde ontwikkeling bij kinderen
  • Witte vlekken op de nagels
  • Trage wondheling
  • Verminderde vruchtbaarheid
  • Depressie
  • Minder eetlust
  • Maagzweer

Zit vooral in:

  • Oesters
  • Pompoenpitten
  • Zonnebloempitten
  • Sesamzaad
  • Lijnzaad
  • Cashewnoten

En ook in:

  • Overige noten
  • Overige zaden
  • Vlees en gevogelte
  • Tarwegras
  • Granen zoals: spelt, rogge en boekweit

Werkt samen met:
Zink en koper werken in het lichaam onafscheidelijk van elkaar. Als we meer zink binnen willen krijgen, hebben we ook meer koper nodig om zink te laten werken. Wel van belang is dat we niet teveel koper binnen krijgen (zie supplement). We hebben vaak ook meer zink nodig bij het nemen van de nodige medicatie, dit zorgt nogal eens voor een verlaagde zinkspiegel. Net als stress, dit zorgt ook sneller voor een zinktekort.

Supplement:
Zink zou eigenlijk altijd in combinatie met koper gesupplementeerd moeten worden. Belangrijk dat dit niet meer dan 10 mg koper per dag is (kan dan schadelijk zijn voor de lever). Het supplementeren van foliumzuur zou eigenlijk ook in combinatie moeten met zink, foliumzuur zorgt ervoor dat we meer zink nodig hebben.

ADH:

10 mg per dag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *